Tiden går

Det känns som att tiden bara har flugit fram. För ca 2 månade sedan så kom Albatross och Sebastian tillbaka till Varberg efter att ha varit ute i ett år.  Under tiden som har gått har vi städat och fixat båten så att den nya ägaren nu kan njuta av henne. Det känns lite konstigt att inte längre har Albatross men hon är en båt som är gjord för äventyr och kommer nu få njuta på de sju haven, så vi önskar henne all lycka i framtiden och hoppas att de får en bra dit tillsammans.

Vi har kommit in i vardagslivet ganska snabbt. Jag har flyttat in hos min mamma och börjat jobba vilket känns konstigt men skönt att ha lite rutiner. Sebastian gick tillbaka till att plugga och funderar fall det ska bli nya äventyr.

Men dagar som idag när hösten är här och kyla kommer är det lätt att drömma sig tillbaka till resan och alla äventyr man hade. Vi fick frågan om vi ville komma och berätta om våran resa för dem i hamnen och sa ja till detta då det känns bra och roligt att får dela med sig av de olika stadierna i resan och kanske hjälpa någon annan som är intresserad av att åka iväg, så det ska vi göra den 23/10.

Annars blir det nog bara att fortsätta med vardagen och kanske drömma sig bort till en annan plats.

Hoppas att allt är bra med er alla. =)

Hemma i Sverige!

Jag åkte hem för någon vecka sedan och har fåt njuta av den finna våren som har varit i Halmstad. Det har varit roligt att träffa familj och vänner.

Tyvärr har har det varit lite krongel med besättningen till atlanten, ni som har följt oss på Facebook har sett att vi söker besättning med jämna mellanrum och så har det varit. Vi har hittat folk som är intresserade och vill åka med men av en eller enannan anledning ej haft möjlighet. Varje gång det har hänt har man först blivt glad när man har hittat en person och slapnat av sen blir man ledsen när personen ändrar sig.

Så nu letar vi någon som vill och kan föjlja med över Atlanten helst hela vägen från karibien till England men vi är även intresserad av någon som kan åka delar av sträckan.  Planen är att lämna st. Marten runt den 6 maj sen lämna azorerna i juni. Då avresan är snart behöver vi hitta någon snabbt så finns det någon som kan så maila oss på jorderunt a gramadies.se ett @ i stället för a .

Albatross har den senaste tiden seglat runt med Sebastian, hans syster stefanie och Mikael. De har seglat i området runt st.marten de kommer skriva lite om sin resa när de har tillgång till nätet.

Ha en bra dag

Bättre sent än aldrig, men här kommer vad vi hittat på det senaste!

Vi är ledsna att det tagit lite tid men vi har haft fult upp att göra ingenting samt ej haft tillgång till  nätet. Så här kommer ett långt inlägg på allt som har hänt sedan vi skrev sist.

Guadeloupe

Vi lämnade marinan i Guadeloupe den 19/3 för att åka vidare till Antigua. På vägen gjorde vi ett stopp på Iles Des Saintes för att låta Hanna börja lite lugnt. Vi ankrade i en vik helt för oss själva med riktigt klart vatten, så det första vi gjorde var att ta  på oss snorkel och cyklop och hoppas i. Det blev en lugn kväll då planen var att börja segla kl 02.00 på natten för att vi skulle komma upp i dagsljus till ön. Seglingen gick bra och vi anlände till English harbour runt 17 tiden.

Antigua

Dagen efter vi anlände tog vi en titt på området och sprang ihop med resten av vårt gäng som vi inte set sedan Dominika (Panta-rhei, Bri, Galicia, Lamda) på kvällen blev det utgång. Tyvärr hade jag inte ”återhämtat” mig än utan valde att gå hem efter maten då jag fortfarande hade svårt för mörkret och mycket folk. Nu börjar det blir bättre och jag hoppas att jag snart ska kunna slappna av helt snart, även om jag kommer vara mer på min vakt än innan.

Den 24/3 kom vi till paradiset nämligen Green Island i viken låg vi alla och två andra båtar. Där hade vi en vit sandstrand och klarblått vatten. Här spenderade vi några dagar med att umgås, sola, bada, snorkla och grilla samt spela massa spel. Det var väldigt skönt att komma bort från allt och bara få vara några dagar.

Den 26/3 åkte vi vidare igen till Jolly Harbour här la vi oss i marina då vädret skulle bli dåligt samt att folk var sugna på att ta en dusch. Här blev det lite pil med båtar, spelkvällar samt en dag då jag klippte tre av killarna så nu har de nya frisyrer här. Har blivit lite av en hobby här då man inte har möjlighet att hitta en frisör, så med jämna mellanrum som blir det Ericas frisörsalong här.

En dag vill vi hitta på något så det var prata om kitsurfing, cykling, hiking och golf. Väldigt otippat så fall valet på golf. Så 9 st seglare fick leta igenom sina garderober för att hitta en tröja med krage, shorts som gick till knäna samt täckande skor inte så lätt som man kan tro men alla lyckades. Alla tycket att det var roligt även om många ej hade spelat innan. Då man inte fick ha med sig eget vatten på banan utan var tvungen att köpa från baren för 60 ES= 150 kr för tre flaskor så var det lite vätskebrist. Samt att vi ej är vana att ha skor och så mycket kläder på oss så var lite varma i 30 C men roligt hade vi.

Dagen innan vi lämnade så hängde vi på stranden då det fortfarande fanns sval kvar från de dåliga vädret så hoppade vi i vågorna samt spelade strand tennis.

Barbuda

Den 31/3 åkte vi vidare till Barbuda. Det första vi möts av när vi kommer hit är en väldigt lång vit sandstrand med turkost vatten utanför, det som vi har spenderat hela karbiden att leta efter. Vi åkte in till stranden för att badade, spelande strand tennis och byggde ett stort och fint sandslott, var en rolig syn när 6 vuxna ligger på marken och bygger.

På kvällen trycket alla ihop sig på Lamda och drack lite vin =) och så fortsatte dagarna med strand häng och vila.

Den 2/4 åkte vi upp till nästa vik för att klera ut ur landet. Vi kom fram sent på eftermiddagen så blev en lugn kväll med spel. Dagen efter var det dags att åka in, det var ett bra sval på första stranden så vi surfade in med dingen men klarade oss utan att ramla i. Sen bar vi båten över en lite strandremsa för att komma in till insjön som vi skulle över för att komma till byn. Då vi var 5 personer i våran lilla dinge så gick det inte snabbt, efter att ha blivit omkörd av samma båttaxi två gånger så erbjöd han 3 av oss skjuts, det är ganska stor skillnad på 6 hästkrafter och 40 =)

Huvudstaden på Barbuda är inte stor men av någon anledning så har de lagt de olika kontoren på olika ställen. Först gick vi till tullen där det stor en lapp med ett numer och att det var stängt, vi gick till baren bredvid och frågade om vi fick ringa och fråga när han skulle kom tillbaka. Staden är så stor att alla känner varandra med namn. Killen svara att vi skulle gå till immigrationen för han har inte där idag. När vi kommer till immigrationen så är det  samma sak där så vi ringde och frågade hon skulle vara tillbaka om 20 min. Då kl var nära 12 var vi hungriga och gick till restaurang 1 Jc diner som serverade schawamra han skulle öppna och 20 min. Så då blev det restaurang 2 roti Queen som serverade väldig god roti som är kyckling,potatis curry i ett hemlagat majs bröd. Där efter blev det Immigrationen som hade fått färdigstämplade papper från tullen så allt gick snabbt och fort vilket är ovanlig. Då vi var sugna på Jc diner så gick vi även dit och köpte oss en en kyckling wrap som även den var väldigt god. Sen var det bara att tuffa tillbaka med dingen över sjön. Då  svallet var stort så hoppade vi i vågorna en stund i det turkosblåa vattnet och stranden blänkte i rosa. En riktig paradisstrand som vi var helt själva på.

Kvällen den 3/4 satte vi seglet och gjorde en nattsegling till St Barths. Seglingen gick bra och vi var framme kl 10 på morgonen den 4/4.

St Barths

Denna ön var fram till 1880-talet svensk så det var lite som att komma tillbaka till Sverige, då det först vi möts av är ösregn =) Det regnade så mycket att jag och Hanna utnyttjade det till att ta en skön sötvattensdusch samt skrubba båten lite.

Vi tog en tur in till huvudstaden Gustavia och kollade på alla de svenska gatunamnen som de fortfarande har kvar, samt många byggnader.

Tyvärr är denna ön ganska dyr när vi gick på nattklubb på kvällen fick vi en liten chock när drinkarna var dyrare är Sverige vilket är väldigt dyrt mot hur det brukar vara i karbiden.

Dagen efter tog halva gänget en sväng in till stan och kollade runt på svenska kanoner och fort, samt stod under flygplanen när det skulle landa.

På kvällen så flyttade vi oss till en liten ö norr om huvudön där vi snorklade, besteg ett berg och tog det lugnt.

St Martin (den holländska sidan)

Den 7/4 seglade vi vidare till St Martin där vi är nu och ska förbereda för ny besättning samt lite småpill på båten.  Planen är att stanna här några dagar/ 1veka innan det blir lite mer ö hoppning. Planen är sen att komma tillbaka hit i slutet av april för att förbereda båten inför atlanten seglingen. Då detta ska vara den bästa ön att förbereda båten på.

Om någon är intresserad så finns det fortfarande plats på båten över atlanten, så hör av dig så snart som möjligt. Då vi inte alltid har tillgång till nätet så svara vi så fort vi kan.

Hoppas att ni har det bra hemma och överseende med vårt sena inlägg.

Hörs snart igen. Hälsningar Besättningen på Albatross

Otäck upplevelse

Planen var att vi skulle lämna Guadalupe i måndags morse. När allt var klart för avfärd på söndags kvällen gick jag (Erica) bort till området med bäst Wifi som är utanför toaletten/duscharna i marinan. Ett upplyst ställe med mycket folk. För att skypa lite.

När jag håller på att skypa ser jag två killar som går runt och pratar men tänker inte mer på det. Efter ett tag så kommer den ena killen fram till mig och rycker datorn ur mina händer. Jag får tag på den och vägrar släppa samt skriker på hjälp, då börjar han slå mig för att jag ska släppa. Efter lite fight om datorn får han in ett hårt slag så jag flyger i backen och då springer han snabbt iväg. En annan kille försöker springa ikapp honom men då han är barfota så hinner han inte ifatt killen.

Jag får hjälp av en man att ringa till polisen för att göra en anmälan. Polisen kommer till platsen efter ca 20 min och ber oss följa med till station, men som han sa så är han ingen ”taxi” så Hanna får inte åka med som stöd. Jag och Sebastian åker med till stationen, när vi försöker spänna fast oss i bilen så skrattar polisen efter som det inte går, de själva använder inte bälte.

Vi kommer till stationen och får sätta oss ner och vänta efter 10 min kommer de ut och säger att de inte har en tolk inne så vi får komma tillbaka dagen efter.

När vi kommer tillbaka till båten så börjar adrenalinet släppa och jag känner plötsligt hur ont jag har, både höger arm och ben är ömma och musklerna har fått slag, samt så har jag ett stort sår som blöder på min högra stortå.

Dagen efter åker vi tillbaka till stationen och deras ”tolk” pratar knappt engelska så det tar mig en halvtimme att förklara att jag blev rånad med fysiskt våld i stället för bara bestulen på min dator. När jag ska gå frågar jag vad som kommer hända då jag inte kunde identifiera kilarna då ryker hon på axlarna och säger att hon inte vet.

När vi är klara på stationen så tar jag med papperna till en kille som jobbar i marinbutiken som är bra på engelska för att läsa rapporten, det visar sig att nästa allt i texten är fel, tiden, vad männen hade på sig och platsen så känns inte som hennes engelska funkar alls.

När vi är tillbaka så gå vi till marinkontoret för att prata med dem då de har kameror som jag gärna vill se filmen från, men enligt dem så får jag ej kolla på detta. Samt att när jag säger att jag var själv så rycker de på axlarna och säger att det ska man inte vara för det är farligt här. Ingen har sagt nått om de innan och även om det tydligen händer mycket här så har de inget säkerhetssystem alls på marinan. vilket skiljer sig från alla mariner vi har varit i tidigare då det alltid brukar finnas en vakt på kvällarna. Fick bara ett ”vad synd att de hände dig” men inget mer.

Detta har gett mig ett dåligt intryck av hela denna ön och speciellt marinan och polisen.

Nu två dagar efter händelsen har jag fortfarande väldigt ont och är öm, men det kommer att läka snabbt. Det jobbiga är det psykiska, jag känner mig inte längre trygg, jag vill inte gå någon stans själv värken på dagtid eller på kvällarna. Jag har drömt mardrömmar och tänker ständigt på det som hände samtidigt som det känns väldigt overkligt. Något som jag tycker är väldigt synd är att jag känner mig misstänksam mot alla med samma utseende och ålder.

Jag hoppas att det ska bli bättre snart och att de faktiskt gör något åt de så att inte fler behöver utsättas för detta i ett område där man ska vara trygg.

Vi kommer lämna ön idag eller i morgon för att åka mor Antigua.

Ha det så bra hemma så hörs vi snart igen, med förhoppningsvis roligare nyheter.

FIxa vecka.

Sedan vi skrev senaste inlägget har vi hittat på endel. Först gjorde vi något som heter Canyoning (www.extremdominica.com) som var väldigt häftigt, då vi båda är klättringsintresserade så passade detta oss. Man firas ner i en flod med höga klippor på båda sidorna, så har man åkt ner för första hoppet så måste man fortsätta för att komma ut. Där efter hoppar man i vattenfall och firas ned från olika höjder. Det var en väldigt vaker och häfrig upplevelse som jag rekomenderar fall man vill ha lite späning på semestern.

Dagen där efter så åkte vi runt på olika stränder och snorkelplatser med de andra svenska båtarna Panta-Rhei , Brie och Galicia. Sen var det dags att flytta på sig till norra delen av Dominika. Här var planen att bara stanna någon dag och se bege oss vidare till Guadeloupe, men vi blev fast till måndagen. Under helgen gick vi på fest på universitetet, åkte på samma flod som de gjorde i pirets 2 när de skulle träffa Calypso. Det var en väldigt vacker och avslappnad tur. Sen blev det lite social tid då vi skulle lämna de andra för ett tag.

På måndagen så hissade vi seglarna igen för att åka vidare. Våran plan var ett ta ca i vecka till att korta ner den där ”att göra lista” som varje båt har. Detta för att vi framöver kommer ha endel besök som vi vill umgås med i stället för att jobba. För att allt skulle bli lättare lade vi oss i marina vilket känns väldigt lyxigt då det finns dusch, wifi och el vid bryggan.

Vi har jobbat på bra denna tiden och strukit många punkter på den lista och börjar nu känna oss ganska nöjda, samt sugna på att se ön vi är på så tanken är att jobba idag med sen blir det ledigt igen.

I tisdags anlände även våran besättning för en månade framöver Hanna som tidigare har jobbat tillsammans med Sebastian, så vi önskar henne välkommen och hoppas att hon kommer att trivas. Hon fick dock en hård start men att hoppa in under våran arbetsvecka men hon verkar klara sig bra.

Vi har inte bestämt vart vi ska åka sen utan få se när allt är klart men planen är att ta oss till Antigua snart.

Vi letar fortfarande efter 1 person som vill åka med över atlanten så finns det någon som är intresserade så hör gärna av er.

Ha det så bra hemma så hörs vi snart igen =)

Dominika

Nu är vi på Dominika har varit här sedan i fredags. Seglingen hit gick bra halv vind, revade seglen och vi gjorde 6-7 knop hela vägen först gången på länge som vi kommer fram tidigare än vad vi räknat med.

På fredagen blev det utgång tillsammans med Panta-Rhei och skruff. Lördagen blev lugn och på söndagen kände vi oss duktiga och gick på hike. Så vi tog en taxi till stratpunkten av vandringen till boiling lake. Enligt boken skulle det ta 3-4 h en väg och vara en svår vandring. Vi började med att gå i ösregn i 1.5 h i regnskogsliknande miljö det var väldigt vackert men blött och kladdigt. Efter 2.5 h var vi framme vid den kokande sjön och den kokade verkligen, killarna klättrade ner och kände på det 70C varma vattnet. Att vi gick om 3 olika turgrupper fick oss att tro att vi är lite vältrande även om det inte alltid känns så. Det tog även 2.5h att gå tillbaka men det känns verkligen i kroppen även idag 2 dagar efter. Efter hiken badade vi i ett vattenfall helt underbart. Dominika har het fantastisk miljö och natur.

Igår och idag har det varit karneval här i stan så vi har kollat på tåg med folkmassor i alla olika klädstilar och massa musik. På kvällen får alla hoppa in och man dansar runt på gatorna till kl 10 på kvällen. En heldag helt enkelt. Riktigt roligt har det varit.

Nu till helt andra saker nämligen Atlanten det är så att vi söker besättning till denna sträckan. Helst någon som kan åka med från Karibien hela vägen till England resan kommer att ta ca 2 månader ( ca 1 maj-1 juli) men då med ett längre stopp på Azorerna. Vi vill gärna ha någon med seglingserfarenhet, känner du någon som skulle vara intresserad av detta eller själv är intresserad så hör gärna av dig vår mail står under ”kontakta oss”. Då maj börjar närma sig vill vi gärna få mail så snart som möjligt så vi hinner prata lite med dig.

Ha det toppen så länge nu ska vi äta lite sen blir det tillbaka till karnevalståget.

Bildgalleri

Nu finns det ett nytt bildalbum över våran tid i Karibien. Gå in på bildgalleri så hittar ni det längst ner.

Idag ska vi åka över till st. Lucia beräknar att vara framme i morgon eftermiddag, vi hoppas på bra vindar och små vågor får se vad det blir.

Ha en bar dag

Tiden flyger

Igår tog vi färjan till St, Vincent från Bequia (där vi har båten) för att lämna Phil. Han tog flyget idag för att åka tillbaka till Canada efter att ha varit med oss sedan den 25/11. Det kändes tråkigt att lämna honom man blir som en familj när man lever så tajt. Men då vi följde honom tills hans hotell fick vi ta varsin dusch något som är väldigt uppskattat då vi endast duscha i havet nu för tiden. =)

Sedan senaste inlägget har vi hunnit med 4 st. olika öar först åkte vi upp till Mayreau en lite ö där vi ankrade över natten i en fin vik. Vi hade Boran från en Tysk båt över på middag. Dagen efter kollade vi runt lite på den lugna ön innan vi seglade vidare till Tobago Keys (eller seglar vet jag inte vi har konstant motvind och får köra en del motor för att komma fram här nere.) Dessa ögrupperna är väldigt finna och tropiska. Då det var Phils födelsedag så blev det lobster barbecue på stranden, något som de har mycket här. De kommer även upp till båtarna och säljer levande lobsters. Detta gjorde vi tillsammans med Borna samt Hanna och Erik från den svenska båten Gova.

Dagen efter blev det snorkling med sköldpaddor de var många och man kunde nästan klappa dem och man var snabb. Samt så såg vi mycket små fiskar i massa olika färger. Tyvärr måste jag (erica) säga att reven kändes lite tråkiga och halvdöda jämfört med tidigare snorkling men det var fortfarande väldigt vackert.  Vi såg även ön som Jack sparow blev strandsatt på i pirrets of the caribbien filmen.

Dagen efter åkte vi upp till Canouan här hittade vi en lite ankringsvik med bara en annan båt i och helt klart vatten. Så på med cyklopet igen och njuta ha det helt tysta och lugna miljön som vi hade hamnat i. På kvällen hade vi lite lyx och kollade på film och njöt av livet.

Där efter åkte vi upp till Bequia där vi nu befinner oss här har vi kommit tillbaka till civilisationen med resturangen, barer, Wifi, affärer och andra segelbåtar.

Vi planerar att stanna här några dagar till innan vi åker vidare mot st. Lucia där vi planerar att ligga i marina för att fixa lite på båten. Det är hela tiden saker som behövs fixas med och det ska bli skönt att vara lite i marina för att kunna jobba lite lättare.

Ha en bra dag så hörs vi snart igen =)